Stadig flere får seg det ene etter å fått seg det andre.

I Europa har 38 prosent av elbileierne solceller. For Nord-Amerika er tallet 36 prosent. Det er fordi solceller har vært utbredt på privatboliger i flere år, mens elbiler først kommer nå.

I Norge er det omvendt. Vi leder an i ladbare biler, men har vært sene med å lage vår egen strøm med solceller.

Vi Otovo tror at alle snart vil ha begge deler. Verden går jo heldigvis i retning av å være helektrisk og fornybar!

Kjør på eget drivstoff

Det mange blir giret av, er tanken på å kunne kjøre på hjemmelaget grønn energi uten å bli beskyldt for å ha en bil som "går på tysk kull". For andre dreier det seg om å få ned strømkostnadene.

Men hvor mye egenprodusert kraft blir det?

Hvis man tar utgangspunkt i et gjennomsnittlig solcelleanlegg (se størrelse "M" i tabellen under), som opptar 43 kvadratmeter på taket og består av 25 solcellepaneler, så vil det ha en maksimaleffekt på i underkant av 6,8 kilowatt.

Det betyr at anlegget på en solrik time vil produsere rundt 6.000 Watt, nok til å lade en E-Golf eller Nissan Leaf på tilnærmet full guffe. Det betyr at det tar fire timer og 26 minutter å lade batteriet fra 25% til 100% fullt.

elbil_lading_solceller_fakta-1

Supereffektivt drivstoff!

Elbileiere vet hvor effektiv elbilen er. Det er også veldig lite verditap fra solcellepanelene til bilen.

Faktisk er det en tommelfingerregel at hvert solcellepanel i løpet av et år produserer nok energi til å kjøre en elbil 1000 kilometer.

Hvis du ser på siste kolonne i tabellen over vil du se hvor mange elbil-kilometer du kan få dekket med egenprodusert strøm med ulike størrelser på solcelleanlegget ditt.

Tar du med at solcellene varer i minst 30 år kan du se at det blir vanvittig billig drivstoff av dette!

Store anlegg og store elbiler

Det er ofte god plass på norske tak. Har man 136 kvadratmeter å avse på et solvendt tak er det nok til å kjøre elbilen over 90.000 kilometer med egenprodusert kraft.

Et slikt anlegg vil også gi ganske god fart på ladingen, om man har en bil som tåler å ta det imot.

Og så er det jo heldigvis sånn at elektronene du produserer som ikke finner veien til elbilen kan brukes til mye annet i huset. I tilegg kan man sende all kraften man ikke bruker selv ut igjen på det store strømnettet og få betalt for det. Da blir det ganske hyggelige, små strømregninger.

Sjekk ut otovo.no og slå opp på din adresse for å finne ut hvor godt ditt hus egner seg for solceller og hva du kan få ut av det.

PS: Visste du at Otovo.no ble grunnlagt med startkapital som kom fra salg av en elbil?

FORUTSETNINGER

Dette er forutsetningene brukt i tabellen over:

  • Solinnstråling målt i kWh/kWp: 850. Tilsvarer solinnstrålingen på Østlandet.
  • Elmotoreffektivitet målt i kWh/km: 0,2. Tilsvarer en liten, ny elbil.
  • Effekt per panel målt i kW: 270. Det er standardpaneler. Paneler med 10 prosent høyere ytelse er tilgjengelig på otovo.no
  • Vekselstrøm-ratio målt i kW AC / kWp DC: 85%